Dansk A




Ny ordning

Tirsdag den 15. december 2020
kl. 09.00-14.00

Opgaveoversigt



Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.


Opgave 1



Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Farklausulen.

Tekstgrundlag:


Tekst 1: Jonas Hassen Khemiri: Farklausulen (uddrag).
Fra romanen Farklausulen, 2019.
Oversat fra svensk.


Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.


Opgave 2



Foretag en analyse og fortolkning af ”Fravær”. Afslut din besvarelse med en litteraturhistorisk perspektivering.

Tekstgrundlag:


Tekst 2: Christian Kampmann: ”Fravær”.
Fra novellesamlingen Ly, 1965.


Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.


Opgave 3



Foretag en analyse af talen med særligt fokus på sprog og argumentation. Vurdér talens gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 3: Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn.
Marienborg, den 13. august 2019.
Talen har været bragt i diverse aviser og på landsdækkende tv.


Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.


Opgave 4



Foretag en analyse af ”Tør vi. Kan vi. Fremad.” og ”Vi elsker Danmark”. Sammenlign teksterne, og vurdér deres gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 4: ”Tør vi. Kan vi. Fremad.”.
Kampagnefilm for Radikale Venstre, 2019.
Fra partiets Facebook-side.
Varighed: 1 min. og 12 sek.
Tekst 5: ”Vi elsker Danmark”.
Kampagnefilm for Dansk Folkeparti, 2018.
Fra partiets Facebook-side.
Varighed: 3 min. og 27 sek.


Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.


Opgave 5



Foretag en analyse af ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?” med særligt fokus på sprog, argumentation og holdning. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og diskutér herefter kommentarens overordnede problemstilling.

Tekstgrundlag:


Tekst 6: Katrine Wiedemann: ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”.
Kommentar i Information, den 21. november 2019.


Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.

I diskussionen skal du forholde dig nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling.




Opgave 1



Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Farklausulen.

Tekstgrundlag:


Tekst 1: Jonas Hassen Khemiri: Farklausulen (uddrag).
Fra romanen Farklausulen, 2019.
Oversat fra svensk.


Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.






Opgave 2



Foretag en analyse og fortolkning af ”Fravær”. Afslut din besvarelse med en litteraturhistorisk perspektivering.

Tekstgrundlag:


Tekst 2: Christian Kampmann: ”Fravær”.
Fra novellesamlingen Ly, 1965.


Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.




Opgave 3



Foretag en analyse af talen med særligt fokus på sprog og argumentation. Vurdér talens gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 3: Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn.
Marienborg, den 13. august 2019.
Talen har været bragt i diverse aviser og på landsdækkende TV.


Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.




Opgave 4



Foretag en analyse af ”Tør vi. Kan vi. Fremad.” og ”Vi elsker Danmark”. Sammenlign teksterne, og vurdér deres gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 4: ”Tør vi. Kan vi. Fremad.”.
Kampagnefilm for Radikale Venstre, 2019.
Fra partiets Facebook-side.
Varighed: 1 min. og 12 sek.
Tekst 5: ”Vi elsker Danmark”.
Kampagnefilm for Dansk Folkeparti, 2018.
Fra partiets Facebook-side.
Varighed: 3 min. og 27 sek.


Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.




Opgave 5



Foretag en analyse af ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?” med særligt fokus på sprog, argumentation og holdning. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og diskutér herefter kommentarens overordnede problemstilling.

Tekstgrundlag:


Tekst 6: Katrine Wiedemann: ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”.
Kommentar i Information, den 21. november 2019.


Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.

I diskussionen skal du forholde dig nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling.




Oplysninger til brug for Copydan



Jonas Hassen Khemiri: Farklausulen (uddrag).
Fra romanen Farklausulen (2019). Gyldendal. ISBN: 978-87-02-26318-3.

Christian Kampmann: ”Fravær”.
Fra novellesamlingen Ly (1965). Gyldendal. ISBN: 87-00-89711-6

Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn. Marienborg, den 13. august, 2019.
Fra Statsministeriets hjemmeside.

Radikale Venstre: ”Tør vi. Kan vi. Fremad”.
Kampagnefilm (2019). Fra partiets Facebook-side.

Dansk Folkeparti: ”Vi elsker Danmark”.
Kampagnefilm (2018). Fra partiets Facebook-side.

Katrine Wiedemann: ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”
Fra Information, den 21. november 2019.